روانکاری گیربکس خورشیدی یکی از مهم ترین اقداماتی است که جهت نگهداری کردن از این گیربکس ها باید انجام شود. گیربکس های صنعتی عموما در دستگاه های صنعتی کاربرد دارند. هر گونه خرابی ایجاد شده در این گیربکس ها ممکن است عملکرد یک دستگاه صنعتی را با مشکل مواجه کند. از آنجایی که نحوه روغن کاری و روانکاری گیربکس اهمیت فوق العاده ای در نحوه عملکرد این قطعه دارد، باید نسبت به روانکاری آن کوشا بود. اما این که چگونه و با چه روش هایی می توان گیربکس خورشید را روغن کاری کرد یا روغن کاری در عملکرد گیربکس تاثیر می گذارد؟ سوال شما هم باشد. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد. در صورت نیاز می توانید سوالات خود را در زیر این مقاله برای توکا طرح کامنت کنید.

روغن کاری گیربکس خورشیدی

روغن کاری گیربکس خورشیدی

اهمیت روانکاری گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی وظیفه انتقال نیروی مکانیکی را بر عهده دارد و می تواند سرعت موتور را افزایش یا کاهش دهد. چنانچه روانکاری گیربکس خورشیدی به صورت مرتب انجام شود، قطعا کارایی و عملکرد این قطعه بهبود می یابد. روغن های روان کننده در ساختار گیربکس خورشیدی همانند سیستم گردش خون در بدن عمل می کنند. زمانی که سطح روغن از حد مورد انتظار کمتر بشود، گیربکس از کار می افتد. با این اتفاق چرخ دنده های موجود در یک‌ گیربکس ممکن است دچار شکنندگی بشوند یا به هر دلیلی سوراخ شوند. علاوه بر آن، کم بودن روغن در گیربکس خورشیدی ممکن است دما را افزایش دهد و منجربه خورندگی قطعات فلز شده و سطح را ناهموار کند. از این رو بسیار اهمیت دارد که در زمانی های منظم به روانکاری گیربکس خورشیدی بپردازید.

 

انواع روغنکاری گیربکس خورشیدی

با توجه به این که روانکاری گیربکس خورشیدی مزایا و اهمیت زیادی دارد، روش های گوناگونی جهت روانکاری این قطعات ایجاد شده اند. رایج ترین آنها روغن کاری با گریس، روش پاشیدن روغن (oil splash) و روش روغنکاری اجباری (forced oil) است.

 

روغن کاری با گریس

زمانی که یک ‌گیربکس خورشیدی به آرامی حرکت و عمل کند، از این تکنیک برای روغن کاری این قطعه استفاده می شود. البته گریس نسبت به روغن های مخصوص گیربکس از قابلیت خنک کاری کمتری برخوردار است. حتی ممکن است در کاربردهای مداوم نتوان از گریس به عنوان ماده ای کاربردی جهت بهبود عملکرد گیربکس استفاده کرد. از سوی دیگر، روغن کاری با گریس ممکن است سبب چسبناک شدن اجزای درونی گیربکس بشود. بنابراین بهتر است که جت افزایش کارایی یک ‌گیربکس خورشیدی از راهکارهای دیگر کمک بگیرید.

 

روغن کاری گیربکس خورشیدی با پاشش روغن

اکثر اوقات گیربکس های حلزونی و‌ مخروطی را با روش پاششی روغن روان می کنند، اما جدیداً برای روانکاری گیربکس خورشیدی هم از این روش استفاده می شود. در این روش که با نام حمام روغن هم شناخته شده است، از یک مخزن پر از روغن برای پاشش روغن درون ساختار گیربکس خورشیدی استفاده می شود. در این روش زمانی که چرخ دنده ها در حال چرخش هستند، روغن درون گیربکس قرار می گیرد گیربکس کمی با دشواری عملکرد مواجه خواهد شد. چرا که روغن بین فضای خالی بین قطعات گیربکس را پر کرده و تا چند دقیقه کارایی گیربکس را کاهش می دهد. اما پس از این که روغن به خوبی در میان قطعات روغن گیربکس خورشیدی جای گرفت، دیگر خبری از کاهش سرعت یا اختلال در عملکرد روغن وجود نخواهد داشت‌.

توکا طرح صفاهان، می تواند به شما در انتخاب روغن مناسب گیربکس خورشیدی کمک نماید. برای ارتباط با توکا طرح با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

روغن کاری گیربکس خورشیدی با روغن کاری اجباری

زمانی که گیربکس شما سرعت کم یا متوسطی داشته باشد می توانید از روش حمام روغن یا گریس استفاده کنید. اما در صورتی که گیربکس سرعت بالایی داشته باشد دیگر این روش ها کارآمد نیستند. پس باید از روش دیگری به نام غبار روغن که شامل غبار روغن قطره روغن و اسپری روغن است کمک بگیرید. در این فرآیند روغن به تمامی قطعات داخل یک گیربکس می رسد و آنها را اشباع می کند. اسپری روغن نیز باعث می شود که روغن به صورت مستقیم با چرخ دنده ها ارتباط برقرار کند و عملکرد خوبی داشته باشد.

در این روش تکنیک دیگری به نام قطره روغن وجود دارد که در آن روغن مستقیماً به همان مناطقی که به روغن نیاز دارند می رود. یعنی اگر یک قطعه روغن داشته باشد، دیگر نیازی به روغن کاری نخواهد داشت. این کار به وسیله یک پمپ انجام می شود. یعنی با چرخ دنده ها و بلبرینگ های درون یک گیربکس خورشیدی ارتباط برقرار می کند و با پاشش روغن در روی این اجزا آنها را بهبود می دهد. چنانچه روانکاری گیربکس به واسطه این روش دشوار باشد، می توان آن را با روش حمام روغن تلفیق کرد.

روانکاری گیربکس خورشیدی

روانکاری گیربکس خورشیدی

چه میزان روغن درون گیربکس ریخته شود؟

به طور کلی روانکاری گیربکس خورشیدی تا جایی پیش می رود که اجزای مختلف این وسیله بتوانند به خوبی در کنار هم کار کنند. اگر روغن در این گیربکس وجود نداشته باشد، ممکن است چرخ دنده ها روی هم ساییده شوند یا اتفاقات دیگری رخ بدهد. بنابراین باید روغن به اندازه کافی در این دستگاه وجود داشته باشد. به هنگام نصب و راه ‌اندازی گیربکس های خورشیدی معمولاً روغن به اندازه کافی در آنها ریخته می شود. با این حال لازم است که در طول زمان های معین شده از قبل به روغن کاری این دستگاه ها بپردازید.

 

زمان تعویض روغن گیربکس خورشیدی

شاید بپرسید که زمان روانکاری گیربکس خورشیدی چه زمانی است. با توجه به این که گیربکس‌ های خورشیدی دارای انواع مختلف و ابعاد گوناگونی هستند، باید متناسب با شرایط همان وسیله زمان روغن کاری آن را تعیین کرد. در اغلب موارد، کاتالوگ های مربوط به محصولات هر برند زمان و میزان دقیق روغن را تعیین کرده اند.

شما با رجوع به این کاتالوگ ها می توانید بفهمید که در چه زمانی و چگونه و به چه اندازه‌ ای باید روغن استفاده کنید. چنانچه به کاتالوگ دسترسی ندارید، باید از کارشناسان فنی یا نمایندگی های مربوط به برند تولید کننده گیربکس های خورشیدی در این باره کمک بگیرید.

باید توجه داشت که بر اساس فرآورده روغنی و همچنین نقاط مختلفی که باید روان باشند، اهمیت دارد که به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه و سالانه روغن کاری یک گیربکس را انجام داد.

 

نکات مهم در روغن کاری گیربکس ها

  • چنانچه تا کنون روانکاری گیربکس خورشیدی را انجام نداده اید، باید به چند نکته مهم در این رابطه توجه ویژه ای داشته باشید:
  • پس از این که روغن کاری را انجام دادید، هرگز دستگاه را روشن نکنید. ابتدا باید از میزان صحیح سطح روغن مطاع شوید و به ویسکوزیته نیز توجه داشته باشید.
  • بهتر است پس از ۱۰۰۰ ساعت یا ۵۰۰ ساعت کارکرد دستگاه، روغن را تعویض نمایید.
  • در فواصل زمانی معین سعی کنید که سطح روغن را تحت بررسی قرار دهید. در صورتی که مخزن روغن خالی شده است، آن را پر کنید.
  • در اوایل گیربکس های خورشیدی ممکن است کمی هوا و رطوبت داشته باشند. پس روغن آنها را پر کنید تا پس از مدتی عمل کردن روغن آنها به حد استاندارد برسد. روغن را به مقدار مطلوب یا استاندارد برسانید.
نکات مهم در روغن کاری گیربکس ها

نکات مهم در روغن کاری گیربکس ها

مزایای روغن کاری گیربکس خورشیدی

روغن کاری گیربکس خورشیدی می تواند از صرف هزینه های بالا برای تعمیرات گیربکس جلوگیری کند. روغن های چند منظوره روان کننده می توانند از خوردگی یا سایش یافتن سطوح اجزای گیربکس خورشیدی جلوگیری نمایند. این روغن ها فرآیند خنک کردن گیربکس را به خوبی پیش می برند. در نتیجه برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد یک سیستم گیربکس لازم است که از روغن استفاده نمایید.

شما می توانید انواع گیربکس صنعتی مورد نیاز خود را توسط تیم خبره توکا طرح سفارش دهید. برای انتخاب گیربکس و دریافت مشاوره و ثبت سفارش می توانید با شماره تلفن توکا طرح تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

 

نتیجه گیری روانکاری گیربکس خورشیدی

ما در این مطلب توکا طرح در مورد نحوه نگهداری کردن و روانکاری گیربکس خورشیدی صحبت کردیم. در نکات مربوط به نگهداری از این گیربکس ها روغن کاری آنها اهمیت زیادی دارد. چرا که جلوی سایش و افزایش دما در این گیربکس ها را می گیرد. عدم توجه به روغن کاری گیربکس صنعتی موجب ایجاد هزینه های بالا برای تعمیرات شده و به چرخ دنده آسیب می رساند. در نتیجه عملکرد دستگاه دشوار خواهد شد. بنابراین شما باید در زمان منظم و با توجه به نکات معین شده نسبت به روانکاری روغن این گیربکس ها اقدام کنید. برای آشنایی با ما می توانید شبکه های اجتماعی توکا طرح را دنبال کنید و از آخرین اخبار ما با خبر شوید.

 

سوالات متداول در مورد روانکاری گیربکس خورشیدی

  • روش های روانکاری گیربکس خورشیدی چیست؟

روش هایی مثل حمام روغن، گریس کاری و روش روغن اجباری جهت روانکاری گیربکس سیاره ی کاربرد دارند.

  • روان کننده یا روغن مناسب برای گیربکس خورشیدی باید چه ویژگی های داشته باشد؟

بهترین نوع از روغن های روان کننده گیربکس های خورشیدی روغن هایی هستند که بتوانند سیستم های گیربکس خورشیدی را تحت پوشش قرار دهند. این روان کننده ها باید ویسکوزیته کافی داشته باشند و غلیظ نباشند. تا بتوانند عملکرد گیربکس را بهبود دهند.

  • قیمت روانکاری گیربکس سیاره ای یا خورشیدی چقدر است؟

با توجه به نوع روغن و نوع برندی که شما انتخاب می کنید، قیمت روغن متفاوت است. از سوی دیگر، این قیمت به دستمزد تعمیرکار نیز بستگی دارد و از آن تاثیر می پذیرد.

پست های مرتبط

4 دیدگاه در “روانکاری گیربکس خورشیدی

  1. امیدی گفت:

    یه بالابر ساختمانی دارم وقتی سطح روغنشو چک میکنم توی هوای گرم لجنی مانند میشه میخام بدونم دلیلش چیه؟

    1. دپارتمان محتوا گفت:

      سلام آقای امیدی لطفا به سوالات ما پاسخ دهید تا بتوانیم دقیق تر شما را راهنمایی کنیم.
      آیا توی فصل های سرد هم این اتفاق براتون میفته؟

      1. امیدی گفت:

        خیر فقط در فصل های گرم لجنی میشه ؟

        1. دپارتمان محتوا گفت:

          جناب امیدی
          دلیل لجنی شدن روغن گیربکس تعویض دیر یا استفاده از روغن نا مرغوبه، بهتر از روغن مرغوب استفاده کنید و به نکات نگهداری و تعویض زمان روغن گیربکس توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سیزده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.