گیربکس یک قطعه خیلی مهم در بخش صنعت ماشین سازی می‌باشد که باعث انتقال توان و نیرو از یک منبع، به سمت دستگاه مصرف‌کننده می‌شود. در واقع گیربکس‌ها نقش واسطه بین منبع و دستگاه مصرف‌کننده را ایفا می کنند. به‌دلیل قدرت کنترل، تغییر توان، سرعت و نیرو نقش بسیار مهمی را در دستگاه‌های صنعتی اعمال می‌کند. گیربکس از قطعاتی مانند دنده‌ها، پیچ مهره، بلبرینگ، روان کارها و محورها تشکیل شده‌اند و باعث انتقال نیرو از منبع به مقصد می‌گردند. ما در سایت توکا طرح سعی داریم دلایل اصلی ایجاد صدای گیربکس صنعتی و راهکار از بین بردن آن که باعث کاهش عملکرد، کارامدی گیربکس، ایجاد سروصدا و نویز شده و راهکار هایی برای کاهش سروصدا و افزایش عمر استهلاکی گیربکس می شود بپردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل صدای گیربکس و رفع آن

دلایل صدای گیربکس و رفع آن

بررسی دنده های داخلی چرخ دنده

یکی از اولین اقداماتی که در مواجه با سر وصدای گیربکس باید انجام داد، بررسی دندانه‌های داخلی چرخ‌ دنده می باشد.

  • شکل ظاهری دندانه‌های گیربکس از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث ایجاد سروصدا در گیربکس شود، طراحی دقیق دندانه‌ها باعث بالا بردن عملکرد و حداقل صدا و نویز در گیربکس است که بسیار حائز اهمیت می‌باشند. در واقع عواملی مانند جهت قرارگیری دندانه‌ها، ارتفاع دندانه، قرار گرفتن دندانه ‌ها در کنار و روبروی همدیگر با حداقل اصطکاک و ساییدگی می تواند باعث کاهش سروصدای گیربکس شود. همچنین تغییر شکل ظاهری دندانه ها از حالت نوک تیز به حالت بیضی نیز باعث کاهش ساییدگی و به دنبال آن کاهش صدا و نویز می گردد.
  • هم تراز بودن دندانه ها، اگر دندانه‌ها با هم هم‌تراز و یکسان نباشند باعث ایجاد ناهمگونی در وضعیت قرارگیری دندانه ها و به دنبال آن ایجاد سروصدا در گیربکس می‌شود.
  • تغییرات درجه حرارت و رطوبت نیز می‌تواند تأثیر مخربی بر روی دندانه ‌ها داشته باشد. درواقع دماهای بسیار زیاد یا بسیار کم باعث تغییرات شیمیایی در روغن شده و روغن کیفیت خود را از دست می‌دهد، به‌دنبال آن ما اصطکاک و تولید صدا را داریم، رطوبت بیشتر نیز به‌دلیل این‌که باعث زنگ‌زدگی قطعات فلزی و تولید رسوب در داخل دستگاه شده می‌تواند باعث ایجاد سروصدا شود. در صورت مشاهده ساییدگی یا تغییر در شکل ظاهری دندانه‌ها باید حتما موضوع را با کارشناسان متخصص در زمینه گیربکس مطرح نموده تا با بررسی های انجام شده علت‌یابی نموده و اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب کنند.
  • درجای خود قرار نداشتن قطعات و یا سالم نبودن قطعات و شکستگی داشتن آن‌ها باعث ایجاد لرزش در دستگاه در هنگام فعالیت می شود که این ناهماهنگی باعث ایجاد اختلال در نوع فعالیت بخش‌های دیگر شده یا آن‌ها را از کار می‌اندازد و یا باعث عملکرد ضعیف آن‌ها می‌شود.
  • پدیده انبساط که به‌دلیل گرم شدن بیش‌ از حد قطعات است می‌تواند باعث ایجاد لرزش در دستگاه شود زمانی که اقدام به تعویض گیربکس می‌کنیم سعی کنید که این کار در حضور افراد متخصص انجام شد تا هر قطعه دستگاه به درستی در جای خود محکم قرار بگیرد و همچنین عمر استهلاک آن بالا رفت و مدت زمان بیشتری را بتوان از آن استفاده کرد.
  • داغ شدن زیاد بدنه دستگاه و نداشتن یک دستگاه خنک‌کننده می‌تواند باعث فاسد شدن روغن گیربکس شود. همچنین خشک شدن و غیراصطکاک شدن یاتاقان ها می‌تواند باعث ایجاد گرمای بیش‌ ا زحد و به دنبال آن ایجاد لرزش در دستگاه شود. گرمای بیش از حد منجر به تغییر شکل و ذوب شدن قطعات و به دنبال آن دود و سوختگی را خواهیم داشت.
  • وضعیت چرخ دنده ها و سالم بودن آن ها و قرارگرفتن هر قطعه در جای خود از عوامل موثر در صدا دادن گیربکس می باشد. وضعیت چرخ دنده ها و سالم بودن آن ها و قرارگرفتن هر قطعه در جای خود از عوامل موثر در صدا دادن گیربکس می باشد. نحوه عملکرد اجزای داخلی گیربکس است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که باید توسط یک شخص متخصص بررسی شود که می‌توان در این ‌راستا فاسد بودن روغن گیربکس و کیفیت روغن را نیز بررسی کرد. اگر کیفیت روغن پایین باشد و آب زیادی داشته باشد ممکن است باعث سوراخ شدن دنده‌ها و همچنین باعث ایجاد ساییدگی شود، در واقع کم بودن روغن باعث آسیب به دنده ها و اختلال در عملکرد سایر قطعات و به دنبال آن ایجاد سروصدا می‌شود. همچنین باید از روغنی که تاریخ آن گذشته باشد استفاده نکرد چون ‌که روغن بعد از یک مدت خاصیت خود را از دست می‌دهد، پس باید به‌ صورت دوره‌ای اقدام به تعویض روغن کرد.
  • پایین بودن میزان روغن که در اکثر موارد ناشی از نشت روغن می باشد برای جلوگیری از این مورد، در اولین وهله ابتدا باید دستگاه با کیفیت نو خریداری شود تا روغن نشت نکند و آلودگی و گرد و غبار هم به آن نفوذ نکند چون روغن کیفیت خود را از دست داده و در نتیجه منجر به اختلال عملکرد و قطعات خواهد شد، همچنین باید روغن‌کاری به صورت مداوم انجام شود و از روغن تازه استفاده شود چون روغن در طول گذر زمان می‌تواند باعث ایجاد ترکیب های شیمیایی و خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات فلزی بشود.
  • این که به تعداد دفعات زیاد قطعات گیربکس رو باز کرده و دوباره سر جایشان قرار دهیم باعث ایجاد تغییرات ظاهری و درنتیجه کاهش عملکرد دستگاه می‌شود به‌همین دلیل حدالامکان قطعات را از یکدیگر جدا نکنید.
  • مدت زمان کارکرد دستگاه، تاحدالامکان سعی بکنید از دستگاه‌ های کارکرده خریداری نکنید چون عمر استهلاکی آن کم است و زودتر خراب می‌شود، پس برای‌ اینکه در هزینه‌ها دوباره کاری نشود بهتر است از مدل جدیدتر و با کیفیت‌تر آن خریداری کنید.

شما می توانید انواع گیربکس صنعتی مورد نیاز خود را توسط تیم خبره توکا طرح سفارش دهید. برای انتخاب گیربکس و دریافت مشاوره و ثبت سفارش می توانید با شماره تلفن توکا طرح تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

عوامل محیطی مؤثر در کاهش صدا و نویز در گیربکس‌های صنعتی

تعدیل یا Damoping

این ابزارها به منظور پیشگیری از نشت کردن ارتعاشات به قطعات دیگر در داخل یا اطراف گیربکس‌ها قرار داده شده و باعث افزایش عمر مفید و عملکرد و دوام بالا در گیربکس‌ها شده و همچنین باعث کاهش صدا و لرزش های ایجاد شده در گیربکس می‌شود. از جمله این ابزارها می‌توان به صفحات جداکننده، فنرها و ورقه‌های لانه ‌زنبوری اشاره کرد.

پانل‌های صدا یا ترموانسول ها

تعبیه کردن پانل‌های صدا در قسمت‌هایی که گیربکس سروصدا و انتقال ارتعاشات صوتی زیادی ایجاد می‌کند باعث کاهش سروصدای تولیدی می‌شود. درواقع این پانل‌ها می‌توانند با جذب ارتعاشات و صداها توسط موادی که در ساختار خود دارند باعث کاهش صدای تولیدی شوند.

محفظه صوتی

به‌ منظور کنترل سروصدای تولید شده توسط گیربکس همچنین انتشار آن به محیط فضای بیرون بسته به نیاز و شرایط گیربکس فضایی طراحی و تعبیه شده که مواد سازنده آن جاذب صوت باشد و از انتشار و انتقال صدا به بیرون جلوگیری کند.

جداسازی یا Isolatin

ایزوله کردن ارتعاشات و صداهایی که توسط گیربکس تولید می‌شوند و به سازه‌های دیگر انتقال پیدا می‌کنند، درواقع ایزوله کننده ها شامل قطعاتی هستند که بین پایه گیربکس و سازه قرار می‌گیرند و این لرزش‌ها و ارتعاشات را جدا کرده و جذب می‌کنند و به‌ صورت حرارت یا انرژی تبدیل می‌کنند و بدین ترتیب باعث کاهش میزان سروصدای تولیدی توسط گیربکس می شوند.

پیشنهاداتی برای کاهش اشکالات احتمالی

بهترین و مؤثرترین راه ها در جهت کاهش خرابی‌های پیش رو در گیربکس این است که:

  • به‌صورت مداوم معاینه فنی و چکاپ بشود تا توسط افراد متخصص بازرسی شده و اگر خرابی ابتدایی در دستگاه مشاهده شد ریشه‌یابی شده و آن رفع شود.
  • در واقع هر دستگاهی بعد از یک مدت کارکرد دچار کاهش عملکرد شده پس می‌توان با تعویض کردن قطعات قدیمی با قطعات جدید عمر دستگاه خود را بالا ببریم.
  • همچنین می‌توان با روغن‌کاری منظم و دوره‌ای از فاسد شدن روغن و آسیب به دستگاه و عملکرد دستگاه جلوگیری کرد.
  • بررسی دستگاه و جلوگیری از نشتی روغن باعث می‌شود که گرد و خاک و آلودگی ها وارد روغن نشده و عملیات روغن کاری گیربکس به‌ خوبی انجام شود، روغن خاصیت خود را حفظ کرده و باعث طول عمر بالای دستگاه شود.
  • تعبیه کردن یک دستگاه خنک‌کننده در سیستم می‌تواند از بالا رفتن دمای روغن و فاسد شدن آن جلوگیری کند. همچنین ذوب شدن قطعات پلاستیکی را جلوگیری می‌کنند و باعث افزایش عمر استهلاکی دستگاه شود.
  • در زمان تعویض دقت کنید هر قطعه در جای درست خود قرار بگیرد. همچنین پس‌ از مدتی کار طولانی مدت این قطعات فرسوده و سوراخ و قطعه قطعه می‌شوند می‌توان اقدام به تعویض آن‌ها کرد.
  • از کارهای دیگر می‌توان به سفت کردن درپوش روغن همچنین محکم کردن پیچ‌های محل نصب گیربکس اشاره کرد.

اقدامات ایمنی کارکنان در حین کار با گیربکس

کارکنان این بخش در ابتدا باید با خطراتی که به دلیل مواجهه با ارتعاشات و سروصدای گیربکس با آن روبرو هستند آگهی‌های لازم را دریافت کنند و اقدامات ایمنی مورد نیاز را انجام بدهند

  • استفاده از ابزارهایی مانند گوش‌گیر می‌تواند از فرد در برابر آسیب های ناشی از سروصدای بلند گیربکس محافظت کند، همچنین یک سیستم نظارت و بازبینی پیوسته بر روی نحوه کارو عملکرد دستگاه باعث می‌شود که خرابی‌های احتمالی شناسایی و تعمیر گیربکس انجام شده و به‌ دنبال آن سروصدای تولیدی کاهش پیدا کند.
  • همچنین از جمله اقدامات دیگر می‌توان به تعیین حد فاصل برای فعالیت در آن قسمت اشاره کرد که کارکنان با گیربکس حداکثر فاصله را داشته باشند و سروصدای ایجاد شده تأثیر منفی بر روی شنوایی آنها نداشته باشد.

توکا طرح صفاهان، می تواند به شما در انتخاب گیربکس صنعتی مناسب کمک نماید. برای ارتباط با توکا طرح با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

سخن پایانی

ما در سایت توکا همواره سعی کردیم شما را با تمامی دلایل اصلی خرابی صدای گیربکس آشنا کنیم و توضیحات و راهکارهایی برای حل این مشکل در اختیارتان قرار دهیم.برای آشنایی با ما می توانید شبکه های اجتماعی توکا طرح را دنبال کنید و از آخرین اخبار ما با خبر شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.