گیربکس‌ها جزو اصلی ترین تجهیزات صنعتی می باشند که در جهت افزایش یا کاهش سرعت و توان، افزایش گشتاور و انتقال نیرو از مبدأ به مقصد به کار برده می شوند. از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت در بعضی از گیربکس های صنعتی مانند گیربکس های حلزونی، خصلت برگشت ‌ناپذیری و یا خود قفل‌ شوندگی آنها است. ما در سایت توکا طرح صفاهان به معرفی گیربکس های صنعتی برگشت ناپذیر و برخی از خصوصیات متمایز آنها و همچنین کاربرد آنها در صنایع گوناگون می پردازیم، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

تعریف گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

طریقه کار در گیربکس‌های خود قفل‌ شونده به گونه ای است که فقط از جهت ورودی قابلیت چرخش دارند. این ویژگی باعث می‌شود که در زمان اعمال توان و نیرو به شفت خروجی، به دلیل اصطکاک بین دندانه ها و ماردون، از چرخش از طرف خروجی جلوگیری می کند و برای اینکه از طرف خروجی چرخش داشته باشند، می بایست یک سری تغییرات بر روی آن‌ها انجام شود. این خصوصیت در کاربردهایی مثل بالابرها، می ‌تواند باعث کاهش هزینه‌ های مربوط با ترمز و سایر تجهیزات آن بشود.

بازده و راندمان گیربکس ها برای چرخ در جهت معکوس به عوامل زیر بستگی دارد:

  • زاویه چرخ دنده مارپیچ
  • جنس مواد به کار رفته درحلزون وچرخ حلزون
  • دقیق بودن در شكل چرخ دنده ها
  • صاف بودن سطوح
  • روغن کاری و روانکاری

البته برگشت‌ ناپذیری گیربکس‌ها در شرایطی است که ما وضعیت را ثابت در نظر بگیریم؛ متغییرهایی مانند شوک، لرزش و … باعث ایجاد تغییراتی بر روی خاصیت قفل شوندگی می شوند.

انواع موتور گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

موتور گیربکس های برگشت ناپذیر شامل دو نوع می باشد که عبارت اند از:

  • استاتیک (ثابت)
  • دینامیک (درحال حرکت)

برگشت ناپذیری استاتیک یا ثابت

در این نوع خود قفل شوندگی گیربکس در جای خودش قفل شده است، به طوری که شفت با دور کمتر به عنوان یک شفت قابل چرخش عمل نمیکند و حرکت شفت بسیار سخت می باشد.

برگشت ناپذیری دینامیکی

در این نوع از برگشت ناپذیری به بازه زمانی بیشتری برای رسیدن به حالت خود قفلی نیاز است، به دلیل اینکه به طور مستقیم به دور، بازده و تداوم ارتعاش بار، بستگی دارد. از خصوصیات بارز این حالت، متوقف شدن سریع محور می باشد، در زمانی که هیچ محرکی بر روی حلزون تاثیری نداشته باشد.

شما می توانید انواع گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر مورد نیاز خود را توسط تیم خبره توکا طرح سفارش دهید. برای انتخاب گیربکس و دریافت مشاوره و ثبت سفارش می توانید با شماره تلفن توکا طرح تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

دلایل برگشت ناپذیری و خود قفل شوندگی در گیربکس های حلزونی

دندانه ‌های موجود چرخ دنده و ماردون گیربکس حلزونی دارای تعداد مشخصی می باشند که وظیفه مشخص کردن سرعت خروجی توان و نسبت‌ تبدیل گیربکس‌ حلزونی و همچنین خاصیت خود قفل شوندگی گیربکس را برعهده دارد. به ‌طور کلی، نسبت تبدیل بالاتر از 1:46، اولین شرط خود قفل ‌شوندگی در گیربکس های حلزونی است. به هر میزان که نسبت تبدیل گیربکس حلزونی به عدد 7 نزدیک تر بشود، میزان برگشت پذیری آن هم افزایش خواهد یافت.

امکان خود قفل شوندگی هم درزمان حرکت چرخ ‌دنده‌ها و هم در حالت ثابت وجود دارد. هرچند زمانی که چرخ ‌دنده گیربکس حلزونی حالت ثابت و بدون حرکت داشته باشد، احتمال برگشت ناپذیری و خود قفل شوندگی بیشتر است.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در خود قفل شوندگی گیربکس ها، ضریب اصطکاک بین چرخ ‌دنده و ماردون می باشد.

ضریب اصطکاک به عواملی مانند مواد به کار برده شده در اجزای سازنده و نحوه روغن ‌کاری بین آن‌ها، طریقه نصب کردن گیربکس و همچنین لرزش و ارتعاشات ایجاد شده در دستگاه بستگی دارد.

اصطکاک در حالت ساکن یا استاتیک بیشتر از زمانی است که دستگاه در حال حرکت یا دینامیک باشد ، به همین دلیل برگشت ‌ناپذیری حالت استاتیک بیشتر از برگشت ناپذیری در حالت دینامیک است.

از عوامل دیگر موثر بر خود قفل‌ شوندگی گیربکس‌ها، زاویه اصطکاک بین چرخ دنده ها و ماردون است که این زاویه باید بیشتر از زاویه لید ماردون باشد. در واقع زاویه حلزونی و ضریب اصطکاک، از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر زاویه اصطکاک هستند و باعث باقی ماندن اشیاء در جای خود می شوند.

 

کاربرد گیربکس های صنعتی برگشت ناپذیر

استفاده از گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر، باعث کاهش آلودگی صوتی در گیربکس می شود و استفاده از آن در مکان هایی که کنترل صدا مدنظر است پیشنهاد می شود. همچنین در جاهایی که متوقف شدن سریع اهمیت دارد مانند آسانسور و بالابر می توانیم از این نوع گیربکس ها استفاده بکنیم.

گیربکس های صنعتی برگشت ناپذیر در صنایعی مانند کارخانه های تولید مواد غذایی، صنایع معادن، صنایع نفت و پتروشیمی، دستگاه های پرس در کارخانه ها، در ساخت بالابرها و آسانسور، در سورت بندی مواد غذایی و میوه جات، صنایع سرامیکی و ماشین آلات سرامیکی، صنایع شیمیایی، نساجی، دارو سازی و دستگاه های قرص سازی، برنامه های کاربردی کارخانجات رولینگ، ماشین آلات تولید صابون و صنایع، تولید کنندگان ماشین آلات چوب، تولید کنندگان ماشین آلات لمینت، تولید کنندگان صنایع کاغذی، تولید کنندگان ماشین آلات راه سازی و… کاربرد دارد.

قیمت انواع گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

قیمت گذاری برروی گیربکس های صنعتی برگشت ناپذیر، به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل:

  • نوع گیربکس: نوع گیربکس، یکی از عوامل مهم موثر بر روی قیمت می باشد. از انواع گیربکس های برگشت ناپذیر میتوان به بعضی از گیربکس‌های صنعتی پیستونی، گیربکس‌های صنعتی پلانتاری …اشاره کرد.
  • ظرفیت بارگیری و حمل بار: ظرفیت بارگیری در گیربکس های صنعتی برگشت ناپذیر، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار برروی قیمت است. گیربکس‌هایی با ظرفیت حمل بار بیشتر گران تر از گیربکس‌های با ظرفیت بارگیری کمتر می باشند.
  • ابعاد گیربکس ها: گیربکس‌های دارای جثه بزرگ تر، دارای قیمت بالاتری در مقایسه با گیربکس‌های کوچکتر می باشند.
  • تولید در داخل کشور: بعضی از گیربکس‌های ساخته شده در داخل کشور، قیمت مناسب تری نسبت به گیربکس‌های واردادتی دارند.

توکا طرح صفاهان، می تواند به شما در انتخاب گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر مناسب کمک نماید. برای ارتباط با توکا طرح با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

خرید گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر

در بسیاری از استان های کشور، نمایندگی تخصصی فروش گیربکس های صنعتی وجود دارد که با مراجعه به آنها می‌ توان گیربکس صنعتی برگشت ناپذیر خریداری نمود. همچنین فروشگاه های اینترنتی و پلتفرم های خرید آنلاین وجود دارد توکا طرح صفاهان یکی از تولیدکنندگان گیربکس برگشت ناپذیر در کشور می باشد برای ثبت سفارش می توانید با ما تماس بگیرید

 

سخن پایانی

گیربکس‌های حلزونی خود قفل شونده، همواره به عنوان یک پایه اساسی برای انتقال حرکت در صنایع گوناگون برگزیده شده‌ اند. این تکنولوژی مدرن و پرقدرت، با ترکیب کارآمدی بالا و امنیت بیشتر، عملکردی مطمئن و پایدار را فراهم آورده است. گیربکس‌های حلزونی خود قفل شونده، به عنوان یکی از قابل اعتماد ترین راهکار ها برای منتقل کردن نیروی چرخشی، به صورت موثر و پایدار در صنایع گوناگونی مانند خودروسازی، صنایع مکانیکی و… به کار برده می شوند. با بهره گیری از این تکنولوژی مدرن، دستگاه های نیازمند قفل‌ گذاری ومتوقف شدن سریع و جلوگیری از حرکت معکوس، بدون اینکه نیاز به تراشه ها و رولرهای اضافی باشد به راحتی مورد پوشش قرار گرفته می شوند. به بیان دیگر، گیربکس‌های حلزونی خود قفل شونده، نشان دهنده عملکردی بی نقص و پایدار در انتقال حرکت و اعمال گشتاور برروی چرخ دنده ها است. برای آشنایی با ما می توانید شبکه های اجتماعی توکا طرح را دنبال کنید و از آخرین اخبار ما با خبر شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.