امروزه در صنایع مختلفی که از دستگاه‌های کوچک و بزرگ صنعتی استفاده می‌شود، از گیربکس‌ها به طور گسترده‌ای بهره گرفته می‌شود. چرا که گیربکس‌ها به منزله قلب هر دستگاه صنعتی کاربرد دارند و با موتور دستگاه ارتباط می‌گیرند تا نیروی لازم برای عملکرد دستگاه را ایجاد کنند‌. در صنایع فولاد، پتروشیمی و نفت و گاز نیز از گیربکس صنایع پتروشیمی که معمولا بزرگ هستند، استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها در انواع مختلف، ظرفیت‌های گوناگون و وزن‌های مختلف تولید می‌شوند. به همین دلیل با پمپ‌ها، کمپرسورها و سایر دستگاه‌های کاربردی در صنایع پتروشیمی هماهنگی دارند. در ادامه توکا طرح می خواهد در مورد گیربکس مورد استفاده در صنایع پتروشیمی صحبت کنیم.

انواع گیربکس در صنایع پتروشیمی

انواع گیربکس در صنایع پتروشیمی

گیربکس صنایع پتروشیمی چیست؟

گیربکس صنعت پتروشیمی به ساده‌ترین زبان ابزاری برای انتقال قدرت است. این ابزار با کاهش یا افزایش گشتاور مورد نیاز در پابایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی عمل می‌کند و قدرت را در دستگاه منتقل می‌نماید. گیربکس‌های صنعتی موارد مصرف متعددی دارند. این قطعات نیروهای ایجاد شده در دستگاه را از الکترو موتور دریافت کرده و سپس آن را به مبدأ اصلی می‌رسانند. این گونه عملکرد دستگاه نیز بهینه سازی خواهد شد.

 

اهمیت استفاده از گیربکس در صنایع پتروشیمی

گیربکس صنایع پتروشیمی یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی است که در پالایشگاه‌ها و صنایع نفت کاربرد دارد. یک گیربکس سبب انتقال نیرو و گشتاور از محوری چرخشی به شفت می‌شود. از آنجایی که گشتاور مورد نیاز برای عملکرد دستگاه های صنایع پتروشیمی با کمک گیربکس‌‌‌ها تامین می‌شوند، این قطعات از جایگاه ویژه‌ای در این صنایع برخوردار شده‌اند.

توکا طرح صفاهان، می تواند به شما در انتخاب گیربکس صنایع پتروشیمی کمک نماید. برای ارتباط با توکا طرح با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

انواع گیربکس در صنایع پتروشیمی

امروزه انواع مختلفی از گیربکس‌هاس صنعتی و بزرگ در دستگاه‌های مختلف صنعت پتروشیمی کاربرد دارند. گیربکس‌های شافت مستقیم، خورشیدی و گیربکس‌های دو تا چهار محوره از جمله درکاربردترین گیربکس‌ها هستند که در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند:

گیربکس شافت بغل (کرانویل)

گیربکس‌های کرانویل جزو مهم‌ترین انواع گیربکس صنایع پتروشیمی هستند که با نام گیربکس هالو شافت نیز شناخته شده‌اند. این گیربکس‌های قدرت و توانایی انتقال نیرو در زاویه ۹۰ درجه را دارند. آن‌ها معمولا از چدن و آلومینیوم تهیه می‌شوند و در انواع فلنچ، نیم فلنچ و پای دار در بازار فروش وجود دارند.

در این گیربکس‌ها چرخ دنده‌های مارپیچی قرار دارند که به طور همزمان با یکدیگر درگیر می‌شوند و نیرو را منتقل می‌کنند.‌ لازم به ذکر است که عملکرد این قطعات کاملا بی سر و صدا است و ساختار آن‌ها نیز از استقامت بالایی برخوردار است. این نوع از گیربکس‌ها در چند سال اخیر در صنایع پتروشیمی بازدهی زیادی ایجاد کرده‌اند و مصرف انرژی را نیز کاهش داده‌اند. به همین علت متداول و پرکاربرد هستند.

گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یا گیربکس هلیکال نوعی از گیربکس‌های صنعتی است که از چرخدنده‌های مورب برخوردار شده است. این نوع از گیربکس‌ها توان انتقال نیروی زیادی را دارند و نام‌هایی همچون گیربکس شافت مستقیم یا موازی و گیربکس سه محوره و چهار محوره نیز دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از گیربکس‌ها می‌توانیم به طول عمر بالای آن‌ها، چگالی بالای آن‌ها، گشتاور بالا و عملکرد بی صدای آن‌ها اشاره کنیم.

گیربکس‌های شافت مستقیم عموما با استفاده از فولاد یا چدن طراحی می‌شوند و دارای اجزای مختلفی هستند. این گیربکس‌ها از پایه‌هایی مارپیچ برخوردار شده‌اند و نصب آن‌ها روی دستگاه‌های صنعتی به صورت افقی است. این گیربکس‌ها با افزایش گشتاور و کاهش دور می‌‌توانند کیفیت عملکرد دستگاه صنعتی در صنایع پتروشیمی را افزایش دهند.

گیربکس‌های چند محوره

گیربکس‌های چند محوره یکی از زیر مجموعه‌های گیربکس شافت مستقیم به شمار می‌آیند. این گیربکس‌ها نیز به عنوان متداول‌ترین گیربکس صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. با توجه به نوع دستگاه، نوع عملکرد آن و ظرفیتی که یک دستگاه صنعتی دارد، تعداد چرخ دنده‌های این گیربکس‌ها می‌تواند دو، سه یا چهار عدد باشد. این مدل از گیربکس‌ها گشتاور ورودی بالایی را ایجاد می‌کنند و به تسریع عملکرد دستگاه‌ها کمک شایانی می‌کنند‌.

گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی بزرگ نیز یکی از انواع گیربکس‌ها در صنایع پتروشیمی هستند‌. در این گیربکس‌ها شافت ورودی و شافت خروجی به صورت موازی در یک راستا قرارگرفته‌اند. برای انتقال نیرو و گشتاور عظیمی در فشرده‌ترین حالت‌ها از گیربکس‌های خورشیدی استفاده می‌شود. امروزه گیربکس‌های سیاره‌ای یا خورشیدی را در کاربردهایی که نیاز به دوام و راندمان بالا دارند، به کار می‌گیرند.

این مدل از گیربکس‌ها دارای تطبیق پذیری خوبی هستند و زمانی که بر روی دستگاه‌های صنایع پتروشیمی قرار می‌گیرند، راندمان خوبی را نشان می‌دهند. ضمن این که طراحی آن‌ها منحصر به فرد است و در ساختار هر دستگاهی به خوبی جا می‌گیرد.

کاربرد گیربکس صنایع پتروشیمی

همان طور که اشاره کردیم، انواع مختلف گیربکس‌ها در صنایع پتروشیمی بر روی دستگاه‌ها نصب می‌شوند. مهم‌ترین هدف از نصب گیربکس صنایع پتروشیمی بر روی دستگاه‌ها این است که نیروی لازم برای عملکرد دستگاه فراهم شود و گشتاور مورد نیاز در دستگاه ایجاد گردد. همین امر سبب افزایش کاربرد آن در دستگاه‌های زیر شده است:

  • توربین‌های صنایع پتروشیمی
  • دستگاه‌های پمپ برای ایجاد انرژی در سیالات در حال عبور
  • کمپرسورهای صنعتی

اجزاء گیربکس صنعتی

لازم به ذکر است که در ساختار گیربکس صنایع پتروشیمی از اجزاء مختلفی استفاده می‌شود. گیربکس‌های صنعتی بزرگ از قطعاتی همچون پوسته، چرخدنده ابتدایی، چرخدنده انتهایی، چرخدنده واسط، محور ورودی و خروجی، بیرینگ، شافت، یاتاقان خروجی، سیستم گردش روغن و آب بند تشکیل شده‌‌اند. اختلال در هر کدام از این قطعات ممکن است سبب ایجاد اختلال در عملکرد کلی گیربکس‌های صنعتی بشود.

نکاتی برای نگهداری از گیربکس صنایع پتروشیمی

همه ما می‌دانیم که گیربکس یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی است که قطعات گوناگونی دارد. اگر می‌خواهید همه قطعات این قطعه با هم به خوبی کار کنند، باید به طور منظم ان را بررسی نمایید. در این صورت هر گونه مشکل یا اختلال در این گیربکس‌ها شناسایی می‌شود و دوام گیربکس نیز افزایش پیدا می‌کند. مهم‌ترین نکات جهت نگهداری از گیربکس صنایع پتروشیمی عبارتند از:

همیشه سعی کنید گیربکس را تمیز نگه دارید. گیربکس‌ها معمولا یا هواگیری عمر و دوام بیشتری پیدا می‌کنند. زمانی که گیربکس تمیز شود، احتمال هواگیری از گیربکس نیز وجود خواهد داشت. پس دوام آن بیشتر می‌شود.

در بازه‌های زمانی منظم از روغن برای گیربکس استفاده کنید. چرا که روغن موجب بهبود عملکرد قطعات گیربکس شده و در روانکاری آن نقش گسترده‌ای دارد. اگر هر گونه مشکل در رابطه با نشتی روغن در این دستگاه وجود دارد، آن را سریعا برطرف کنید.

در فواصل زمانی معین اجزای گیربکس را بررسی نمایید تا خرابی آن‌ها را برطرف کنید.

قیمت خرید گیربکس صنایع پتروشیمی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه خرید گیربکس صنایع پتروشیمی باید به آن توجه داشت، قیمت است. امروزه به دلیل تنوع در برندها، ظرفیت و ‌گنجایش انواع گیربکس‌های صنعتی قیمت ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. زمانی می‌توانید قیمت را تعیین کنید که یک محصول خاص را انتخاب کرده باشید. به منظور انتخاب بهترین گیربکس برای دستگاه‌های صنایع پتروشیمی لازم است برترین برندها و مراکز معتبر فروش را انتخاب کنید. در این مراکز ابتدا راهنمایی خواهید شد و در نهایت دستگاهی مناسب را خریداری خواهید کرد. برای آشنایی با ما می توانید شبکه های اجتماعی توکا طرح را دنبال کنید و از آخرین اخبار ما با خبر شوید.

شما می توانید انواع گیربکس صنایع پتروشیمی مورد نیاز خود را توسط تیم خبره توکا طرح سفارش دهید. برای انتخاب گیربکس و دریافت مشاوره و ثبت سفارش می توانید با شماره تلفن توکا طرح تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

نتیجه گیری گیربکس صنایع پتروشیمی

ما در این مطلب به بررسی و معرفی گیربکس صنایع پتروشیمی پرداختیم و اهمیت این گیربکس‌ها را نیز برایتان ذکر نمودیم. گیربکس‌های صنایع پتروشیمی در انواع مختلف خورشیدی، کرانویل، شافت مستقیم و چند محوره بر روی دستگاه‌های پالایشگاهی نصب می‌شوند. این قطعه وظیفه انتقال گشتاور و نیرو را بر عهده دارند و از این جهت اهمیت زیادی یافته‌اند. شما باید متناسب با نوع دستگاه صنعتی که در اختیارتان هستند و ظرفیت آن، یک ‌گیربکس مناسب را خریداری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت و خرید انواع گیربکس‌های صنایع پتروشیمی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول گیربکس صنایع پتروشیمی

  • قیمت گیربکس صنایع پتروشیمی چقدر است؟

قیمت گیربکس صنایع پیتروشیمی بستگی به نوع گیربکس انتخابی دارد. گیربکس های تولید شده توسط توکا طرح از قیمت مناسب و کیفیت بالا برخوردارند.

  • گیربکس صنایع پتروشیمی با چه گیربکس هایی سازگار است؟

گیربکس صنایع پتروشیمی را می توان با گیربکس خورشیدی، هلیکال، کرانویل و چند محوره ساخت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.