امروزه روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. افزایش دمای گیربکس می‌تواند منجر به آسیب دیدن ساختار عملکردی آن شود. در کل عوامل مختلفی وجود دارند که به هنگام کارکرد سبب گرم شدن گیربکس صنعتی می‌شوند. زمانی که یک گیربکس گرم شود، ممکن است راندمان کافی را از خود به نمایش نگذارد. از آنجایی که روش‌های خنک کردن و کاهش دادن دمای گیربکس صنعتی زیاد است، ابزارهای متنوعی نیز برای انجام این کار به وجود آمده‌اند. اگر شما نیز با این نوع از گیربکس‌ها سر و کار دارید و می‌خواهید روش‌های خنک کردن آن را بدانید، با توکا طرح صفاهان همراه باشید.

بهترین روش های خنک کاری گیربکس صنعتی

بهترین روش های خنک کاری گیربکس صنعتی

عوامل موثر در تعیین دمای گیربکس صنعتی

فاکتورهای زیادی در افزایش دمای گیربکس تاثیر دارند و باعث می شوند که نیاز این وسیله‌ها به روش‌های خنک کاری بیشتر شود. میزان دمای محیط، میزان درگیری قطعات و اجزای مختلف گیربکس صنعتی با یکدیگر، میزان فشار وارده به گیربکس حین کار، رطوبت نسبی محیط، ویسکوزیته روغن و روغن کاری نادرست سبب می‌شوند که دمای گیربکس از حالت استاندارد افزایش پیدا کند. با بررسی شرایط و عوامل افزایش دمای این گیربکس‌ها می‌توان به سرعت آن‌ها را خنک کرد.

 

روش‌های خنک کاری گیربکس صنعتی

روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی زمانی کاربرد دارند که عملکرد گیربکس با اختلال مواجه شده باشد و بازدهی آن کمتر شده باشد. با توجه به نوع گیربکس و علل اصلی افزایش دمای آن، می‌توانید از روش‌‌های زیر کمک بگیرید تا دما کمتر شود:

استفاده از خنک‌ کننده و روغن مناسب

یکی از روش‌های موثر و البته کاربردی برای کاهش دمای گیربکس‌های صنعتی استفاده از خنک کننده یا روغن گیربکس مناسب است. خنک کننده‌هایی که امروزه برای کاهش دمای گیربکس‌های صنعتی کاربرد دارند، عمدتاً به شکل جامد یا مایع ساخته می‌شوند. این خنک کننده‌ها زمانی که در میان اجزای تشکیل دهنده گیربکس صنعتی قرار می‌گیرند، حرارت را جذب کرده و آن را به محیط منتقل می‌کنند. در نتیجه گیربکس دمای کمتری پیدا می‌کند.

روغن نیز زمانی که در میان قطعات گیربکس صنعتی قرار می‌گیرد، یک لایه لغزنده بین این قطعات ایجاد می‌کند. با حرکت قطعات لغزش نیز بیشتر می‌شود. به هنگام انتخاب روغن مناسب برای گیربکس‌های صنعتی باید به کیفیت روغن مقدار آن و نوع گیربکس توجه کنید. در ضمن لازم است در دوره‌های زمانی منظم نسبت به تعویض روغن اقدام کنید.

تأمین رطوبت محیط کار

یکی از روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی، تامین رطوبت محیط کار است. اگر رطوبت فضایی که گیربکس در آن عمل می‌کند بالا باشد، این رطوبت سبب سختی انتقال حرارت از گیربکس به محیط می‌شود. در نتیجه پس از تداوم عملکرد گیربکس دمای آن بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محیط کار گیربکس را تنظیم کرد. بدین منظور می‌توان از دستگاه‌های تهویه هوا در محیط استفاده کرد یا دستگاه‌های خشک کن را متناسب با یک دستگاه صنعتی تهیه نمود.

توکا طرح صفاهان، می تواند به شما در انتخاب گیربکس صنعتی کمک نماید. برای ارتباط با توکا طرح با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

استراحت دادن به قطعه در زمان‌های مشخص

همه ما می‌دانیم که هر قطعه صنعتی از جمله گیربکس‌های صنعتی اگر به طور مداوم عمل کند، خسته می‌شود و ممکن است دمای آن بیشتر شود. دمای بالا نیز منجر به سوختن گیربکس خواهد شد. استراحت دادن به گیربکس از دیگر روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی به شمار می‌آید که فشار و نیروی وارد شده به این قطعه را کاهش می‌دهد. به دنبال آن، حرارت تولید شده در گیربکس کمتر شده و عمر گیربکس افزایش می‌یابد.

یک قاعده کلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر فشار و نیروی وارد شده به گیربکس‌های صنعتی زیادتر باشد، مدت زمان استراحت آن‌ها هک بیشتر می‌شود. این استراحت سبب تعادل حرارتی شده و شرایط کار مناسب‌تری را برای گیربکس صنعتی فراهم می‌نماید.

استفاده از سینک حرارتی آلومینیومی

شاید شما هم نام سینک حرارتی آلومینیومی را شنیده باشید. سینک حرارتی آلومینیومی قطعه‌ای جامد است که برای خنک‌ کاری گیربکس‌های صنعتی به کار گرفته می‌شود. این قطعه در تماس با اجزای گیربکس حرارت را جذب کرده و آن را به محیط منتقل می‌کند. سینک‌های حرارتی با برخورداری از ضرایب هدایت دمای بالا می‌توانند به راحتی دمای گیربکس را کم کنند.

در این روش از روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی باید سینک حرارتی را روی گیربکس نصب کنید. بدین صورت که آن را متناسب با سطح گیربکس برش دهید و با پیچ و مهره به گیربکس متصل نمایید. سپس قطعه را فعال کنید تا دمای گیربگس به واسطه سینک حرارتی کم شود.

استفاده از فن

از دیگر روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی می‌توانیم به استفاده از فن اشاره کنیم. فن در گیربکس‌ها با برق کار می‌کند و جریان هوا تولید می‌نماید تا حرارت گیربکس را خارج کند. فن‌ها عموما قدرت زیادی دارند و به سرعت فرآیند خنک کاری گیربکس‌ها را انجام می‌دهند. در این تکنیک باید فن را در نزدیک‌ترین نقطه به گیربکس صنعتی قرار دهید و آن را به منبع تغذیه وصل کنید تا عمل کند.

استفاده از آب

آب یکی از خنک کننده‌هایی است که می‌تواند با سطح گیربکس‌های صنعتی تماس برقرار کند و حرارت را جذب نماید. آب ضریب هدایت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند همانند یک مایع خنک کننده پر سرعت عمل کند. در روش استفاده از آب باید آب را با کمک لوله و پمپ وارد گیربکس کنید و آن با فشار در گیربکس بچرخانید. لازم به ذکر است که دمای آب باید در حد متعادل باشد تا به خوبی دمای گیربکس را کاهش دهد.

بهترین روش خنک کردن گیربکس صنعتی چیست؟

حال که با روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی آشنایی پیدا کردید، باید با بهترین روش خنک کاری گیربکس نیز آشنا شوید. در واقع نمی‌توان گفت که کدام روش برای یک گیربکس مناسب است. با توجه به ساختار گیربکس و ابزارها و تجهیزاتی که شما در دسترس دارید، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. تمامی روش‌هایی که ذکر کردیم در زیر مجموعه روش‌های آب خنک و هوا خنک برای کاهش دمای گیربکس صنعتی قرار می‌گیرند. اما این که کدام روش را انتخاب کنید، یک موضوع مهم است. معیارهای زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

  • استاندارد کارخانه: در هر کارخانه و هر سیستم صنعتی یک سری استانداردها وجود دارند که ممکن است روش‌های خنک‌ کاری گیربکس صنعتی را نیز با محدودیت مواجه کنند. بنابراین باید وضعیت سیستم را بسنجید و سپس یک روش مناسب را انتخاب نمایید.
  • آلودگی محیط: معمولا سیستم‌های هوا خنک گیربکس صنعتی در مراکز و محیط‌های تمیز کاربرد دارند. در کارخانجاتی همچون کارخانه سیمان و معادن که آلودگی آن‌ها زیاد است، امکان استفاده از سیستم هوا خنک وجود ندارد. در چنین شرایطی لازم است از سیستم‌های آب خنک استفاده نمایید تا دمای گیربکس را کاهش دهید.
  • دمای محیط: دمای محیط نیز عاملی متداخل در انتخاب بهترین روش خنک کاری گیربکس صنعتی است. مناطقی که دمای زیادی دارند و گرمسیر هستند، با سیستم هوا خنک میانه خوبی ندارند. در این مناطق دمای هوا اجازه نمی‌دهد که باد خنک به اجزای گیربکس وارد شود. در نتیجه باید از آب یا مایعات خنک کننده به عنوان بهترین روش خنک کاری گیربکس صنعتی استفاده کنید.
  • راندمان موردنیاز: در مواقعی ممکن است نیاز باشد که دمای گیربکس سریعاً کاهش پیدا کند. در مواقعی نیز نیاز نیست که دمای گیربکس سریعاً کاهش پیدا کند. با توجه به راندمان مورد نیاز می‌توان از سیستم‌های آب خنک و هوا خنک استفاده کرد. راندمان سیستم‌های آب خنک بسیار بالاست. به همین دلیل در موارد ضروری از این روش استفاده می‌کنند.

نکات مهم روش‌های خنک کاری گیربکس صنعتی

پس از انتخاب روش مناسب برای کاهش دمای گیربکس‌های صنعتی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. سعی کنید قطعات فرسایش یافته و خراب این نوع از گیربکس‌ها را سر موقع تعویض کنید و قطعات با کیفیت را جایگزین آن‌ها کنید.
  2. از آلوده شدن گیربکس‌ها جلوگیری نمایید تا دمای آن‌ها افزایش پیدا نکند. اگر گیربکس با ذرات جامد یا هر ذره دیگری پر شده باشد، احتمال سخت شدن عملکرد آن و افزایش دما وجود دارد.
  3. به طور منظم گیربکس را سرویس کنید و روغن آن را تعویض نمایید تا قطعات به شکلی روان عمل کنند. روان عمل کردن قطعات احتمال افزایش دما را کاهش می‌دهد.
  4. شما باید به دستور العمل‌های شرکت تولید کننده گیربکس‌های صنعتی در خصوص روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی توجه داشته باشید. در برخی از دستگاه‌ها نمی‌توان از هر روشی کمک گرفت. عدم توجه به این نکته با خرابی‌های جدی در گیربکس همراه است.

شما می توانید انواع گیربکس صنعتی مورد نیاز خود را توسط تیم خبره توکا طرح سفارش دهید. برای انتخاب گیربکس و دریافت مشاوره و ثبت سفارش می توانید با شماره تلفن توکا طرح تماس بگیرید.

شماره تماس: 91091019-031 و 09900086778

نتیجه گیری روش های خنک کردن گیربکس صنعتی

در این مطلب در مورد روش‌های خنک کردن گیربکس صنعتی مانند گیربکس خورشیدی، گیربکس هلیکال و غیره صحبت کردیم. دمای گیربکس صنعتی با توجه به عوامل مختلفی افزایش پیدا می‌کند. برای کاهش دما و بهبود عملکرد و راندمان این دستگاه‌ها باید از روش‌های گوناگون استفاده کرد. روش‌هایی همچون استفاده از آب استفاده از خنک کننده، استفاده از روغن مناسب، استراحت دادن به گیربکس، تامین رطوبت محیط و استفاده از سینک حرارتی آلومینیومی متداول‌ترین روش‌های خنک کردن گیربکس در صنایع هستند. شما می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای این قطعه و توجه به پارامترهای ذکر شده، بهترین روش را برای کاهش دمای گیربکس صنعتی انتخاب کنید. برای آشنایی با ما می توانید شبکه های اجتماعی توکا طرح را دنبال کنید و از آخرین اخبار ما با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هشت =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.